Målrettet AdWords: interesser i indholdsnetværket

Home/Iværksætteri/Målrettet AdWords: interesser i indholdsnetværket

AdWords er genialt til at drive trafik til dit site. Det er ligegyldigt om du vil have folk forbi for at skabe opmærksomhed om din sag eller du er interesseret i direkte salg. Målet er det samme, nemlig at nå mennesker der potentielt er interesserede i dit budskab eller produkt. AdWords har to primære steder at vise dine annoncer, nemlig på Søgning og i Indholdsnetværket.

Søgning mest interessant

Jeg har mest fokuseret på søgning og har ikke fundet indholdsnetværket særlig spændende. Mest fordi det har føltes som at skyde med spredhagl. Nu hvor Google har rullet interessegrupperne ud i hele verden, begynder jeg at kunne se et større potentiale i at benytte indholdsnetværket.

Dine annoncer på andres hjemmesider

Jeg har på det seneste beskæftiget mig en del med Google Indholdsnetværk, der parrer sider der viser annoncer, med folk der gerne vil have annoncer online. Med andre ord vil din annonce blive vist i samme øjeblik en person gennem sin surfen viser interesse i dit eller relaterede produkter / løsninger. Har du en løbe blog, kan du tjene penge på annoncer for løbesko. Laver du derimod løbesko, kan du få vist dine annoncer på løbebloggen. Så langt, så godt 🙂

Men hvad sker der når en bruger går fra siden med løbesko til sin favoritblog om teknologi? Nu vil du gerne som marketing mand for ‘Løbesko A/S’ vise brugeren flere reklamer for netop dit produkt, men bloggen handler jo slet ikke om løb overhovedet, og indholdet er helt og aldeles uafhængig af hjemmesiden med løbesko. Problemet er at teknologi hjemmesiden slet ikke er relevant for dit produkt, men brugeren er det stadig.

Padigmeskift: Gå efter manden, ikke bloggen

Her kommer Google ind på banen, og bringer kategorier med i godteposen. Det virker ved at Google analyserer de hjemmesider brugeren besøger og finder brugerens generelle interesser. Google ser på de sider brugeren besøger, hvor meget en side er besøgt og hvornår sidste besøg er fundet sted. Derefter associeres deres browser med relevante interessekategorier. Ved hjælp af disse kategorier, kan du vise annoncer til de mennesker der er mest tilbøjelige til at købe dine produkter, og på den måde du kan nå dem på tværs af alle slags hjemmesider i Google Indholdsnetværk, udover hjemmesider der direkte har relateret indhold til dit produkt.

Der er mere end tusind kategorier, så Google burde kunne ramme nogenlunde en kategori, der passer til dine produkter. Der er mere end 500 millioner brugere der får vist indhold fra Google Indholdsnetværk, hver eneste dag. Med interessegrupperne har du mulighed for at ramme brugere der er interesserede i dine produkter.

Under Googles beta-testning af interessegrupperne så fx en skobutik en stigning af konverteringer på mere end 400% og samtidig fået en billigere pris per konvertering.

Tilmeld og frameld dig interesser

Der er også kommet Ads Preferences Manager, som giver brugerne mulighed for at klikke på en annonces ‘AdChoices logo’ for at give brugerne mulighed for at vælge annoncer interesser til og fra. Klikker du på logoet, bliver du ført ind på en side hvor du kan vælge og fravælge interessegrupper.

Dem det er godt for

Annoncører der har brug for flere visning på indholdsnetværket, og hjemmesideejeren der gerne vil have flere annoncører til at kæmpe om annoncepladsen på hans side. Til sidst er det vel nok også godt for brugeren, der får flere relevante annoncer.

Dem det IKKE er godt for

Annoncører der ikke viser ret mange annoncer og annoncører med et relativt lille budget, og brugere der ikke gider at se de same annoncer hele tiden.

Ressoucer

  • AdWords til dig der har annoncer du vil vise
  • Adsense til dig der vil tjene penge på andres annoncer på din hjemmeside

Når alt kommer til alt handler denne ændring i indholdsnetværket om at Google skal tjene flere penge, ved at skærpe konkurrencen over hele indholdsnetværket, og dermed højere klikpriser.

Interessegrupperne har gjort indholdsnetværket mere interessant end nogensinde, men bruger du indholdsnetværket, og kommer du til at bruge det i fremtiden?

2017-06-19T15:32:42+00:00

5 Comments

  1. Julie Hedeager 2011-06-25 at 15:53

    Jeg har prøver mig med adword før, men det var bare en masse penge ud af vinduet. Når du så skriver at indhold netværket kræver at man kaster endnu flere penge efter det, så holder jeg mig helt væk.

    Jeg tror altså adword er een stor pengemaskine på grænsen til rent fup!

  2. Jens Dalsgaard 2011-06-25 at 16:32

    Hej Julie

    Det kan godt være svært at begynde som AdWords annoncør, og det er let at komme til at bruge nogen ‘lærepenge’. Men med en kyndig hånd, kan du relativt let og hurtigt komme i gang.

    Generelt vil jeg anbefale at du netop holder dig fra indholdsnetværket, hvis du ikke allerede har en fornuftig AdWords konto kørende.

    Jeg ser mange AdWords konti til daglig, og mange laver gode penge på netop denne type annoncering, så rent fup er det i hvert fald ikke 🙂

    Held og lykke med din videre annoncering.

  3. Claus F 2011-06-26 at 20:30

    Jeg er marketingmand for vores lille virksomhed, og for nylig begyndte jeg en Google AdWords-kampagne. Pludselig holdt de op at køre vores annoncer, uden nogen som helst forklaring. Så jeg kontaktede dem på deres kundesupport. Fyren vidste ikke en pind. Han sagde, at han ville få teknisk support kontakte mig. Teknisk support ringede aldrig. Jeg skrev to e-mails til Google, og de kontaktede mig stadig ikke. Pluselig får jeg en mail at jeg ikke fulgte deres retningslinjer, men de ville sgu ikke fortælle mig, hvad det var jeg gjorde galt!

    Så jeg tænkte måske der var nogle ting på vores hjemmeside, som måske ikke passer ind i deres retningslinjer, så jeg fjernede alt det jeg troede kunne være synderen, og tilføjede, hvad jeg mente måtte have været savnet.

    Jeg kontakter så Google igen for at finde ud af, hvordan jeg kunne få dem til at ændre mening. Pigen jeg fik i røret fortalte mig, at vi blev fjernet for altid!

    Så jeg bad om hendes chef, og pigen fortæller mig, at chefen ville bakke hende 100% op. Jeg er klar til at kværke hende hele vejen igennem telefonnettet. Så fortæller hun der ikke er nogen af hendes overordnede der er på arbejde lige nu, men hun vil få nogen til at ringe til mig. Gæt tre gange – tror du der var nogen der ringede? Ikke en skid!

    Så får jeg denne mail fra dem:

    Hej Claus,

    Vi har modtaget din anmodning om at tale med en chef. Men som tidligere nævnt, er din konto blevet suspenderet, og dine annoncer vil ikke længere blive vist på Google. Som beskrevet i vores vilkår og betingelser, forbeholder vi os ret til at opsige en konto uden at angive en grund. Vores supporthold er ude af stand til at hjælpe dig med dette spørgsmål, og vi beder dig om ikke at kontakte dem yderligere i denne sag.

    Vi sætter pris på dit samarbejde.
    Med venlig hilsen
    Google AdWords-teamet

    Godaw mand økseskaft! Jeg har besluttet jeg ikke vil aldrig annoncere på Google igen, og jeg vil heller aldrig selv bruge deres lorte søgemaskine igen.

  4. Jens Dalsgaard 2011-06-26 at 20:59

    Hej Claus. Jeg kunne ikke rigtig gøre op med mig selv om jeg ville godkende din kommentar eller, fordi den er så grov og anklagende. Jeg har rettet lidt i dit indlæg, for at fjerne linket til din side og gøre dig mere anonym.

    Derfor vil jeg lade dit indlæg stå nogenlunde ukommenteret, udover at jeg er meget uenig med dig, og hvis dit firmas hjemmeside er nogenlunde som din egen, ville den blive afvist til både AdWords og AdSense.

  5. Kasper 2011-07-05 at 20:44

    Hej Jens.

    Interessant blog, der for engang skyld bruger (det dejlige ærlige medie) video som primært formidlingsteknik. Samtidig thumbs up for at du transskriberer dine videoer for optimal SEO-love. (Dette har sågar JP taget til sig og de gør selvsamme i deres JP tv-sektion).

    Nå tilbage til emnet:

    #Julie,
    At kalde adwords for fup og en pengemaskine svarer vel til at kalde jura for tomme ord, når en advokat taber en sag. Hvilket selvfølgelig ikke er sandt. Der er flere aspekter i succes med adwords:

    a) Det afhænger om dine evner som annoncør. Bruger du dynamiske annoncer, sitelinks, keyword insertion, annonce split-test og afgrænsede søgeord osv. osv.? Og har du opsat den optimale adwords-struktur, så du kan kommunikere præcist, opnå højere quality score, og styre dit budget mest optimalt? Hvis svaret er nej og/eller du bare ikke ved hvad jeg ævler om, så er dit viden om adwords og brug af selvsamme, jo den hellige gral til gode resultater.

    b) Det afhænger af produktet/produkterne.

    c) Det afhænger af dit site.

    d) Det afhænger af din øvrige markedsføring.

    Varertager du interessen for alle ovenstående parametre og bare lidt dygtig til disse ting, så er successen og den positive ROI ikke så langt væk, som du tro.

    Mvh.
    Kasper

Leave A Comment