Lidt for (u)smart annoncehaj

Home/Iværksætteri/Lidt for (u)smart annoncehaj

Kenneth Lynggaard poserer som Account Manager i Google A/S

Der var engang en mand der hed Thomas og som arbejdede for Kløverblad. Thomas bliver ringet op at en Kenneth Lynggaard, som udgiver sig for at være account manager hos Google A/S.

Ugler i mosen

Thomas lugter ugler i mosen og kontakter en i sit netværk med forstand på online markedføring, der hurtigt åbenbarer svindelnummeret. Det er ikke så svært at gøre hvis man ved hvad man leder efter, men det gør de fleste jo bare ikke. Var Kenneth Lynggaard ikke blevet hængt offentligt ud, ville han kunne nå at tjene mange penge på sagesløse iværksættere.

Gammel kending

Med selskabet Netadmedia i ryggen kontakter Kenneth Lynggaard virksomheder for at sælge dem søgemaskineoptimering og annoncer på Google. Kenneth Lynggaard er en kending hos Annonchaj-hotlinen i forbindelse med hans aktiviteter i fup-firmaet ‘Fagforlaget’ i år 2007 og 2008. I tilbuddene og telefonsamtalerne bilver hans eget firma, Netadmedia, slet ikke nævnt. Vores ven Thomas gør en vital rigtig ting – han beder om et skrifteligt tilbud. Det selv samme tilbud er det der fælder annoncehajen.

“Det er bare en begynderfejl”

Til Erhvervsbladet forklarer Kenneth Lyngaard at han jo er ny i branchen og ikke vidste at man ikke må udgive sig for at være fra et andet firma. Erhvervsbladet fanger Kenneth Lynggard og får et par dejlige citater:

  • Jeg er helt ny i branchen, og det er en fejl. Og den vil der blive rettet op på, siger Kenneth Lynggaard og lover dermed, at han fremover ikke vil udgive sig for at være account manager hos Google A/S.
  • Det er en fejl. Det er ikke Google, jeg ringer for, det er Netadmedia. Vi laver bare Google-optimering, der er ikke så meget andet i det, siger Kenneth Lynggaard
  • Jeg troede bare, at det var meget almindeligt, at når man sælger et produkt, så er det dét, man skal udgive sig for.

Hjemmesiden fjernet

På Netadmedias hjemeside kunne man indtil for nylig læse at Netadmedia er Google Analytics specialister, men uden selv at benytte Google Analytics. Deres side oplever for tiden ‘tekniske’ problemer og giver en 403 – Forbidden access – når man prøver at gå ind på netadmedia.dk det må da være et tilfælde :-). Et andet tilfælde er at før den blev taget ned, indeholdt den logoerne for Google Analytics og Google Adwords certificeringerne. Hmm – Netadmedia.dk er ikke at finde på listen over godkendte firmaer.

Skizofren sælger

De par stykker der vælger at forsvare netadmedia på V4D5(Ib Jensen) og amino (deanmartin) viser sig at være Kenneth Lynggaard selv, Ups. Og nu arbejder han for Google… vent lige… nå nej, denne person arbejder i sit eget firma Netadmedia.

Kære Kenneth Lynggard. Søg hjælp, inden endnu flere løgne bygges oveni i dit luftkastel. Det er allerede brast, så stop med at forsøge ret redde det. Det virker sygt og nogen ville endog sige patetisk.

Der har været adskillige eksempler på at vi her i Danmark står ret magtesløse overfor annoncehajer, og her har Kenneth Lynggaard rakt en hjælpende hånd. Han har sat sig op imod Google, så mit håb er at vi vil se at der faktisk er eksempler på at det ikke kan betale sig at lave den slags svindel. Rygterne forlyder at Google allerede har advokater på sagen, og det er nok ret så sandsynligt.

Spørg dit netværk

Denne episode rammer lige ned i en vigtig ting med annoncehajer, nemlig at man skal spørge andre i sit netværk om de har nogen erfaringer med pågældende person og firma. Som jeg har været inde på før, så er der rigtig mange penge at tjene på at være annoncehaj, så derfor vil vi fortsætte med at finde disse kreative metoder.

Jeg håber at vi får lov til at høre mere om denne sag, som den udfolder sig.

2014-02-09T16:46:30+00:00

2 Comments

  1. Mofling 2010-09-06 at 21:22

    Jeg synes også at netværket Blandt andet Twitter i det her tilfælde har været gode til at afsløre svindleren, der er gjort fælles front imod ham.

    Forhåbentlig kan den hurtige respons skræmme andre svindlere væk.

  2. Jens Dalsgaard 2010-09-06 at 21:43

    Ja Twitter er en rigtig god vagthund, og også en gode måde at trække på ‘the collective’. Uden det skal blive for sci-fi agtigt, er Twitter en god måde at få hurtige svar på alt. “F*uck Google – ask me” 🙂

Leave A Comment