For at få det optimale ud af en Facebook-side, så kræver det at man sørger for at opdatere, når der er flest mulige fra ens side, der er online. Men hvornår er det så? Facebook giver desværre meget sparsomme oplysninger på dette punkt, så den eneste mulighed man har, er at teste.
Der findes selvfølgelig nogle generelle tidspunkter hvor mange er online, men for at finde ud af hvornår præcis din målgruppe er online, så bliver man nødt til at teste.
Forskellen kan nemlig være kæmpe ift. tidspunktet du sender det ud på. Det gælder jo ofte om at gå efter flest mulige ‘SGO’ere (Synes godt om’er), og der bliver folk jo ganske enkelt nødt til at være online.
Som regel..
Så plejer jeg at sigte efter følgende tidspunkter: 08 – 12.30 – 16.30 – 19.30. Der har jeg ofte succes med at få god respons, næsten uanset, hvem der er i målgruppen. Det er altså når folk lidt er mødt på arbejde, eller i skole, når de har frokostpause, når de er på vej hjem og til sidst efter aftensmad, og inden de ligger sig foran fjernsynet.
Men som sagt er det kun mine egne observationer, og det er ikke sikkert de gør sig gældende for dig. Det er der, dog god sandsynlighed for vil jeg mene.
Hvordan tester man så?
Jo, det gør du ganske simpelt ved at sende ud, på de vilkårlige tidspunkter over en uges tid, og så se hvilke du får mest respons på. Det er vigtigt at budskabet er nogenlunde det samme. En måde er også at sende samme budskab ud, og så slette det gamle opslag. De fleste vil tro det er en fejl fra Facebook’s side, og det er kun få som er online på alle fire peak-tidspunker, som jeg tidligere nævnte.
Det som dog ofte går galt når folk skal teste, er at så glemmer de en opdatering, og så går hele idéen med testen jo lidt af. Derudover så rammer folk måske ikke præcise tidspunkter, og så kan det til sidst være svært at erklære det som validérbar data, hvis grundlaget for testen ikke er opfyldt helt og aldeles.
Derfor så anbefaler jeg et program der hedder Hootsuite.com. Med Hootsuite kan du sende opdateringer ud, hvor du har timet dem. Det vil sige du faktisk nu kan skrive statusser på din Facebook side, for det næste år. Eller bare den næste uge. Dermed kan du sørger for at de bliver sendt ud PRÆCIS på det klokkeslet, som du vil teste op imod.
Det tager ikke lang tid at sætte op, faktisk skal du bare logge ind på din konto, og så skrive dine forskellige opdateringer.
Hootsuite er også smart i en travl hverdag
Udover at Hootsuite kan bruges til at teste, så er det jo også smart i sig selv, når man først har fundet ud af, hvornår det virker bedst. Så kan man jo bare time sine opdateringer efter hvornår der var mest ‘bid’ på, og på den måde altid sørger for at være tilstede, når målgruppen er tilstede.
Der er rigtig mange muligheder i Hootsuite, og gratis-versionen var jeg tilfreds med et langt stykke hen af vejen.
Dog hvis du skal administrere flere sider, så er der en mindre betalingsfunktion (koster vidst ca. 60 kr/måneden), men ift. udbyttet er dette småpenge.
Jeg anbefaler dog stadig at du ikke sender ud hver dag på samme tidspunkt, for selvom der måske er flest online kl. 14.30 hver dag, så er det alligevel godt at ramme forskellige tidspunkter, for at ramme forskellige mennesker.
Afslutteligt
Når du sender noget ud igennem Hootsuite, så er der et lille ikon nedenunder, hvor der står det er sendt ud via Hootsuite. Det kan for nogle se lidt uprof. ud, men efter min overbevisning, så er det ikke noget folk ligger mærke til.
Har man en stor firma-side med flere tusinde fans ville jeg måske overveje det, men er det ligesom min egen fanside for BilligeGolfbolde, så ville jeg bruge det. Jeg har selv brugt det rigtig meget, men da jeg konstant laver en masse eksperimenter på min side, så er det taget af lige nu.
Det smarte er også, at du så har muligheden for at søndag aften, at planlægge dine opdateringer for hele ugen, eller resten af måneden, så de rammer rigtigt.
Skriv endelig i kommentarerne hvis du har andre Facebook-tip 🙂
Hej Casper
At teste tidspunktet for sine opdateringer for at få størst muligt respons giver rigtig god mening. Men når man skal gebærde sig på sociale medier handler det i min verden om at være 100% autentisk.
Min mavefornemmelse siger mig at dit råd om at slette og dermed manipulere med væggen, med det ene formål at teste, er at lege med ilden. Jeg har desværre ingen tal der kan bakke min mavefornemmelse op.
Kan du følge min bekymring?
Mvh
Lars Skjoldby
Hej Lars.
Tak for din kommentar.
Jeg kan sagtens følge dine bekymringer, det er du slet ikke den første der siger til mig.
Jeg mener forskellen ligger i at fremstå autentisk – og være autentisk. Det er klart at det skal gøres med omtanke. Også det jeg mener med, at er det en stor side man administrere, så vil jeg genoverveje situationen.
Men er det en stor side man har, så vil jeg også mene man har tiden til det.
Tippet er primært henvendt til de mindre sider (under 1000 fans) som har svært ved at få det ind i deres hverdag 🙂
Og slutteligt, så vil kun de teknisk kyndige kunne regne ud, at det er en automatisk update. Resten vil være overbeviste om, at du sidder på den anden side af skærmen, på det pågældende tidspunkt.
Værdi ligger også i budskabet. Bringer du værdi og handler på mediets præmisser, så er der ikke noget galt i at få lidt teknisk hjælp.
I sidste ende vil det netop målrette indsatsen og derved minimere chancen for at man ‘spammer’ ved at poste i øst og vest.
Hej Casper,
God ting at du deler dette! Min mening til brugen af services som Hootsuite er desværre meget negative. Jeg mener ikke at man bør “lege” med Facebooks opslagsalgoritmer, og dermed potentielt set kan nå ud til færre folk, blot fordi man laver en test. Mit råd er – Gør det manuelt 🙂
Derudover så kan jeg lige komme med min indsigt i hvornår det er bedst at poste. Jeg har lavet flere applikationer, med tracking. Eksempelvis en produktvisnings applikation, som mange webshops benytter.
Disse data viser mig at den bedste tid at sende er mellem 5 og 7.
Jeg overvejer nu at lave en mere fyldestgørende analyse og skrive et indlæg på Liked bloggen omkring lige præcis hvornår det kan betale sig at lave sine opslag.
Hvis I andre har nogle erfaringer omkring opslagstidspunkter, så del dem her 🙂
Hej Patrick
Super at du deler dine data. Smid lige en kommentar hvis det bliver et et blogindlæg senere.
Hej Jens,
Det skal jeg skam nok.
(5 til 7 menes som 17:00 til 19:00)
Bare lige til dem som ikke er med 🙂
Hej Patrick.
Tak for din kommentar, fedt du har en anden mening, ellers bliver det kedeligt 🙂
Jeg forstår dog ikke helt dit argument, at du skriver man ikke bør teste. For hvordan finder man ellers nogensinde ud af, hvornår folk er online?
Dine test viser 17-19 – men det kan være helt anderledes for folk med en anden målgruppe.
Et blogindlæg ville være interessant 🙂
Hej Casper,
Jeg siger ikke at man ikke bør teste. Man skal skam teste alle sine markedsføringskanaler konstant for at få det bedste resultat! Jeg ved bare at der er risiko ved at bruge automatiske opslag på ens Facebook væg. Det er egentlig lidt en indikation om at man ikke selv gider at bruge tid på at være interaktiv med ens “fans”. Det betyder altså at der er en risiko for at ens opslag bliver de-ranked i Facebooks opslagsalgoritmer, og derfor når ud til færre fans når man poster.
Jeg synes kun at det er godt at du kommer op med en løsning til dem som ikke har tid. Men de Facebookere som har tiden, mener jeg ikke bør tage denne risiko 🙂
Med hensyn til tiderne, så ja. Der er jo slet ikke taget højde for “bedste bed at få respons”, nicher osv. Det var bare et overall indblik jeg lige gik ind og så på baggrund af mine applikationer.
Jeg har desværre meget travlt med at få lavet flere funktioner på Liked.dk i disse dage, men jeg håber da på at skrive et godt blogindlæg om dette når jeg får tid.
God aften til jer alle!
Hey Patrick.
Hvilken risiko er der? Noget du har set nogle test, eller andet på?
Jeg har brugt det i 1 år – aldrig oplevet noget.
Helt enig, og har man tiden er det jo heller ikke et problem at teste det kan man sige :b
Hej Casper.
Det er ikke nogen hemmelighed at Facebook har fået “nye algoritmer” (som ikke er så nye mere), som har til formål at filtrere væggene på Facebook, så brugerne kun får det der er mest relevant. Her bliver ting som respons og anden aktivitet målt.
Da det kom ud, så jeg nogle amerikanske undersøgelser, som viste at der var risici forbundet med at poste via andre services.
Derudover har jeg siden da set en video med Thomas Bigum, som også understreger tiltaget.
– men nej. Jeg har ikke selv lavet tests på dette. Jeg synes at det giver mening, da det jo viser et mindre initiativ over for ens fans + de undersøgelser jeg har læst om det.
Jeg er på ingen måde 100% sikker på at posting via andre services forekommer i deres filter-algoritmer. Faktum er at det er nemt at tracke for Facebook, og det egentlig er en ret god indikator for hvor engageret man er i sin Facebook side.
Som udgangspunkt tager jeg ikke selv chancen 🙂
Jeg håber at du finder min forklaring brugbar Casper.
Hej Patrick.
All right, tak for svaret 🙂
Jeg kender udemærket til algoritmerne, men post via diverse services burde jo ikke påvirke interaktionen fra ens brugere, da indholdet for dem jo er det samme.
Jeg ved ikke hvordan FB kigger på det, jeg har bare ikke oplevet noget negativt ved det.
Men tak for dine svar, altid fedt at få et andet syn på sagen.