Lowe Roche fik til opgave og at skaffe flere købere til Porsche. De udtænkte en plan hvordan de skulle få flere potentielle købere i tale, og de ville prøve noget helt nyt.
Den personligt udformet brochure kaldte de “Den er nærmere end du tror”. De parkerede en spritny hvid Porsche 911 ud foran forskellig boliger i Toronto og lod en dygtig fotograf tage et billede af bilen sammen med huset bagved bilen. Det havde læsset en varevogn med billedbhandlingsudstyr og brinter. Billedet blev så sat ind på en brochure og lagt i postkassen hos husejeren.
Det er intet mindre end en genial direct mail kampagne som den lokale Porche forhandler i Toronto har sendt ud. Det er en god ide, som mange iværksættere kan lade sig inspirere af. Kampagnen er nemlig ikke særlig dyr.
Nogle lektier selv små iværksættere kan tage med fra kampagnen:
- Segmenter dine modtagere, og send kun ud til kernemålgruppen, så får du bedre respons og samtidig spammer du ikke de andre, som du måske kan bruge i en anden kampagne.
- Send en personlig besked, der ikke virker som endnu en “Kære >>NAVN<<” autoudfyldning. Lad modtageren vide at de er mere end blot et databaseudtræk.
- Gode markedføringskampagner behøver ikke at koste en masse penge.
Kender du til nogle fede danske kampagner, så del dem endelig!
Kilde: Instant Direct Mail from Lowe Roche Advertising
Hvor er det blæret fundet på !!
Ja – det er håbløst indlysende, når du først har set det 🙂
Håber der er nogen der tager bolden og løber med den så vi kan se andre eksempler.
Pointen er mest at kunne lave noget virkeligt målrettet. I går blev jeg sulten passet op af en 7eleven medarbejder, der forærede mig en hot dog. Det redede min dag 🙂 Og ja man ligner en der kunne trænge når man trasker rundt som en anden zombie med en barnevogn.
Ja, det var da en af de mere kreative kampagner – fedt fundet på! Det kan lyde nemt at ramme målgruppen med et tiltag som dette, men det kræver lidt benarbejde og et kreativt sind. Kom endelig med flere eksempeler. Det er god inspiration 🙂
Lige Porsche segmentet var ‘let’ for dem at segmentere. Det ville svare til at tage villaerne på standvejen. Du har ret i at tilsvarende geografisk segmentering oftest er svær, men øvelsen består lige så meget i at prøve at finde ud af hvem målgruppen IKKE er og undgå at kaste markedføringspenge efter dem.
Fedt nok, mere personligt kan det vist ikke blive! Det er sku god inspiration.
Mon ikke det har udmøntet sig i et salg 🙂
Det har helt sikkert været et salg. Ikke mindre end 32% valgte at få en prøvetur.
Hej Jens,
Tusind tak for at dele kampagnen – virkelig inspirerende, som giver indblik i at næste gang man skal sende en flyvers ud, skal den være mere personificeret og ikke bare et standard-brev som alle kunder får.
Imponerende at 32 % valgte en prøvetur!
Ret vildt at 32% tog en prøvetur, men jeg tror også at effekten med at se ens eget hus på reklamen har en sindsyg god effekt. Det er ret blæret fundet på.
Ja når man ser sit eget hus, så er der genkeldelsens glæde plus at man straks ser at nogen har gjort noget mere end blot fremsendt en generisk besked som del af en tæppebombningskampagne.