Når vi som iværksættere kigger på store virksomheder, kan det virke helt uoverstigeligt at komme videre fra at være den helt lille iværksætter, til at være en ‘rigtig virksomhed. Her har jeg samlet 6 bud på hvad du som iværksætter kan lære af Coca-Cola.
Lektie 1: Succes kræver vedholdenhed
Coca cola sluttede det første år med 20 dollars underskud. Det hele startede 1886 da farmaceuten John Pemperton indkogte en sirup i en kobberkeddel i sin baghave. John begyndte at distribuere denne sirup til lokale apoteker. I gennemsnit solgte han 9 portioner hver dag til 5 cent stykket, hvilket have et underskud det første år.
Indtægter $50 Udgifter $70 Profit -$20
Den eneste garanti for success er vedholdenhed. Pempertons salg gav altså et underskud på 20$ det første år siruppen var til salg. Men det første år lagde grunden til næste års salg, som havde sort bundlinie, og den har været sort siden da. Ivæksættere arbejder ofter mange timer uden at få betaling. Tid er lige som penge; laver du en god investering, vil den give afkast. Vedholdenhed er en investering i din egen virksomhed.
Lektie 2: Success starter ofte efter en fisasko
Coca-Cola var John Pembertons virksomhed nummer 18. Pemberton var ikke en helt almindelig famerceut. Han var en krigsveteran, han var morfinafhængig og frem for alt var han en serie-iværksætter. Vi har aldrig hørt om de 17 virksomheder John Pemberon startede før Coca-Cola, men det betyder ikke at de ikke er en vigtig del at processen der ledte til den successrige virksomhed. Som iværksætter skal du betragte fiasko som et trinbrædt til success, og for hver fiasko er der et trinbrædt mindre før successen. Du kan lære meget af dine fejltagelser, så glæd dig over hvad du har lært, i stedet for at gå i sort.
Lektie 3: Vær ikke bange for forandringer
Coca Cola var til at starte med en “værdifuld hjerne mixtur” De aktive stoffer var udvundet af Coca blade (det man laver kokain af) plus Kola nødder, så derfor navnet Coca Cola. I 1905 fjernedes kokainen fra mixturen og den blev nu markedført som en læskedrik, i stedet for som hjerne medicin. Vær ikke bange for positive forandringer. Pemberton kunne ikke i sin vildeste fantasi forestille sige at drikken ville blive solgt som læskedrik på flasker i hele verden. Pembertons hjerne mixtur var indledningsvis medicin mod hysteri og melaonkoli, men firmaet ville ikke have været den store success hvis ikke branding strategien og produktet blev ændret til læskedrik, og blev flasket. Lad ikke din forretningsplan give dig skyklapper på, så du ikke kan se muligheder når de opstår.
Lektie 4. Branding starter med det samme
Coca Colas logo har ikke ændret sig nævneværdigt over årene. Det originale logo var håndtegnet af Pembertons revisor. Det nuværende logo ligner det originelle rigtig meget, til trods for konkurrenterne ofte har ændret deres meget for at afspejle tidernes skiften.
Det tidsløse smagfulde logo har modstået tiden tand. Ved at holde sig til det tidsløse design er coca-cola nu forvandlet fra logo til ikon. At have et udtryk du holder dig til, vil hjælpe din branding, men branding skal også forstås bredere. Hver gang du snakker med en potentiel kunde eller nogen i dit netværk er du i fuld gang med at brande dig selv og din virksomhed.
Lektie 5. Hold helikopterperspektivet
Coca-Cola vil stadig ikke oplyse opskriften på deres primære produkt. I stedet har de valgt at brande sig ved hjælp af kendte mennesker, lige fra kenteskuespillere til selveste julemanden. Målret ikke din markedføring til de individulle elementer i dit produkt (Colas ingredienser), men snarere den følelse folk får når de tænker på dit produkt. Hold dig oppe på ide- og følelsesniveau, og det kan sagtens skinne igennem i din markedføring, uanset markedføringsbudget.
Lektie 6. Din virksomhed er som Coca-Cola
Det er let at føle sig lille og ubetydelig sammenlignet med kæmperne på dit marked, men de har jo også startet et sted. Din virksomhed har en vigtig ting tilfælles med Coca-Cola, nemlig at de begge er startet af en iværksætter med en idé.
Hej – tak for for indlægget og indsparket.
Er meget enig i, at vedholdenhed er afgørende. Der findes mange gode ideer derude, som ikke blev til noget, fordi folk gav op, inden de kom i gang. Modsat må man jo sige, at der er mange dårlige projekter, som er blevet kæmpestore. Ikke fordi de var gode. Men fordi folkene bag var nogle hardworking typer, der ikke gav op. Hmm
Jo, men helt generelt er de fleste succeser sket fordi folk ‘drejede i håndtaget’ længe nok til at se resultater. Det handler om at vide hvornår man skal give op. Jeg oplever mere at folk giver op for tidligt snarere end for sent.
Fedt indlæg og gode råd, blandet med en god historie – det holder :).
Jeg kommer umiddelbart til at tænke på citatet “10% idé og 90% udførsel”.
Coca-Cola er bare en læskedrik, men de har, og er, super dygtige til at få det solgt!
Hej Thomas.
De 90% udførsel handler også om at ‘dreje på håndtaget’ længe nok, uden at give for tidligt op.
Spændende at du ligefrem sammenligner små danske iværksættere med giganter som Coca-Cola, men ja, de har jo også startet et sted.
Hvad gør du selv for at brande dig?
Hej Julie.
Det jeg gør, er egentlig ret indlysende. Jeg brander mig selv ved at lægge ansigt til de fleste af mine egne videoer og mange at de videoer jeg laver for andre. Et godt råd er at bygge dit eget personline brand, og ikke bare din virksomhed. Jobs og virksomheder kommer og går, mens du er her resten livet 🙂
Rigtig, rigtig godt indlæg! Jeg kan relatere til underskuddet det første år, ligesom med coca cola i starten. Sådan er det næsten altid – man må ofre sig lidt, og vedholdenhed er altså nøglen til succes.
Min bundlinje er ikke rød, men hvis man tænker på den tid jeg smider i mine projekter, så ville bundlinjen reelt set være ildrød. Tak for det, og god video.
Hej Morten. Det kan godt være farligt at lave den slags regnestykker for iværksættere. Men som du elv er inde på, må man påregne lidt tid før successen vider sig. Det er mange gange et spørgsmål om at ‘dreje på håndtaget længe nok’, hvor andre måske ville give op.
Kanon indlæg med gode råd og en god historie, det er altid god læsning! 🙂