Bruger du AdWords er det altid rart at kunne få en fornemmelse af hvordan dine annoncer klarer sig derude på nettet. Nu er der kommet en ny mulighed for at se mere på statistikken. Google har tilføjet en ny tabel der viser om annoncernes vises i toppen eller i siden.
Derfor er placeringen vigtig
Når annoncer vises over søgeresultaterne, vil de klare sig bedre end de annoncer der vises i sidebaren. Med den gennemsnitlige placering kan man ikke gå i detaljer med annoncernes placering, og nu kan man se særskilte tal for visninger, klik, CTR, konverteringsfrekvens og omkostninger for hhv. topplacerede og sideplacerede annoncer. Så vil du have de bedste resultater, og få mest for annoncekronerne, er det vigtigt at holde øje med placeringerne.
Den nye visning ligger under segmenter, og skal aktiveres for at du se dem. Den samme visning kan også ses for søgeord. Den nye visning er tilgængelig for alle. Gå ind i den kampagne eller dennes undergruppe.
Vælg “Segmenter” > “Top iht. side”
Du vil kunne se hvilket søgeord, hvilken annonce eller annoncegruppe der bliver placeret på den bedste plads over søgeresultatet.
Tak Jens, det gav lige anledning til yderlig optimering af vores Adwords 🙂
Jeg synes at jo mere man fordyber sig i AdWords, jo flere ting og muligheder dukker op. Det føles uendeligt, til tider.
Arr – det havde jeg ikke lige opdaget man kunne. Virker meget fint. Synes ligeledes grafen, der sammenligner klikpris, topplaceringer og visninger giver et super godt indtryk af hvor man skal lægge sine AdWords kroner ved de enkelte søgeord.
Hej Nikolaj
Det skal du ikke være ked af du ikke vidste, for det er HELT nyt. Funtionen blev lanceret her d. 13. juli 2011.
Det er ret interessant, at topplaceringer har lavere CPC end sideplaceringer.
Det illustrerer meget godt, hvor vigtig Quality Score er.
Det hænger jo sammen, at jo bedre indhold man laver, jo mindre skal man betale for at distribuere budskabet, og jo bedre placering kan man potentielt opnå.
Fedt! Det viste jeg ikke man kunne.
Mange tak for tippet. Jeg må vist hellere komme ind i AdWords og tjekke det ud 🙂
Det kan blive ganske interessant – det kan give en prej om man får mest for pengene i en top placering eller at en sideplacering måske giver bedre ROI.
Rigtig godt tip Jens, tak for det. Nu skal man ikke længere gætte sig til hvad der bedst konvertere, det er jo perfekt. Så skal der justeres i Adwords… :o)
Det kan også være et mål ikke at ligge på første pladser – fordi de er dyre i forhold til indtjening.
Præcis, og det kan man jo se sort på hvidt nu, uden at skulle gætte, eller lave avancerede tests. Kan ikke vente med at komme i gang med at se på mine data.
Jeg har kigget data igennem, og topplaceringer virker for mig. Nu kan jeg bare ikke få segmenteret, så annoncerne kun bliver vist når de ranker til en topplacering, og skjult hvor de ellers ville have været vist i siden. Er det ikke længere muligt?