Bruger du AdWords er det altid rart at kunne få en fornemmelse af hvordan dine annoncer klarer sig derude på nettet. Nu er der kommet en ny mulighed for at se mere på statistikken. Google har tilføjet en ny tabel der viser om annoncernes vises i toppen eller i siden.

Derfor er placeringen vigtig

Når annoncer vises over søgeresultaterne, vil de klare sig bedre end de annoncer der vises i sidebaren. Med den gennemsnitlige placering kan man ikke gå i detaljer med annoncernes placering, og nu kan man se særskilte tal for visninger, klik, CTR, konverteringsfrekvens og omkostninger for hhv. topplacerede og sideplacerede annoncer. Så vil du have de bedste resultater, og få mest for annoncekronerne, er det vigtigt at holde øje med placeringerne.

Den nye visning ligger under segmenter, og skal aktiveres for at du se dem. Den samme visning kan også ses for søgeord. Den nye visning er tilgængelig for alle. Gå ind i den kampagne eller dennes undergruppe.

Vælg “Segmenter” > “Top iht. side”

Du vil kunne se hvilket søgeord, hvilken annonce eller annoncegruppe der bliver placeret på den bedste plads over søgeresultatet.


Jens

Jens arbejder med online annoncering til daglig. Han synes at video som medie er en spændende form til kommunikation, undervisning og annoncering.

12 Kommentarer

Dennis Kjærgaard · 2011-07-19 kl. 09:18

Tak Jens, det gav lige anledning til yderlig optimering af vores Adwords 🙂

Jens Dalsgaard · 2011-07-19 kl. 09:47

Jeg synes at jo mere man fordyber sig i AdWords, jo flere ting og muligheder dukker op. Det føles uendeligt, til tider.

Nikolaj Mogensen · 2011-07-20 kl. 20:35

Arr – det havde jeg ikke lige opdaget man kunne. Virker meget fint. Synes ligeledes grafen, der sammenligner klikpris, topplaceringer og visninger giver et super godt indtryk af hvor man skal lægge sine AdWords kroner ved de enkelte søgeord.

Jens Dalsgaard · 2011-07-20 kl. 23:11

Hej Nikolaj

Det skal du ikke være ked af du ikke vidste, for det er HELT nyt. Funtionen blev lanceret her d. 13. juli 2011.

Jakob Jensen · 2011-07-24 kl. 15:01

Det er ret interessant, at topplaceringer har lavere CPC end sideplaceringer.

Det illustrerer meget godt, hvor vigtig Quality Score er.

Jens Dalsgaard · 2011-07-24 kl. 15:23

Det hænger jo sammen, at jo bedre indhold man laver, jo mindre skal man betale for at distribuere budskabet, og jo bedre placering kan man potentielt opnå.

Mogenz Møller · 2011-08-06 kl. 17:54

Fedt! Det viste jeg ikke man kunne.

Mange tak for tippet. Jeg må vist hellere komme ind i AdWords og tjekke det ud 🙂

Jens Dalsgaard · 2011-08-06 kl. 19:50

Det kan blive ganske interessant – det kan give en prej om man får mest for pengene i en top placering eller at en sideplacering måske giver bedre ROI.

Kent Medom · 2011-08-24 kl. 08:58

Rigtig godt tip Jens, tak for det. Nu skal man ikke længere gætte sig til hvad der bedst konvertere, det er jo perfekt. Så skal der justeres i Adwords… :o)

Jens Dalsgaard · 2011-08-24 kl. 09:09

Det kan også være et mål ikke at ligge på første pladser – fordi de er dyre i forhold til indtjening.

Kent Medom · 2011-08-24 kl. 09:12

Præcis, og det kan man jo se sort på hvidt nu, uden at skulle gætte, eller lave avancerede tests. Kan ikke vente med at komme i gang med at se på mine data.

Kent Medom · 2011-08-24 kl. 19:35

Jeg har kigget data igennem, og topplaceringer virker for mig. Nu kan jeg bare ikke få segmenteret, så annoncerne kun bliver vist når de ranker til en topplacering, og skjult hvor de ellers ville have været vist i siden. Er det ikke længere muligt?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *