Vidste du at du kan får pengene tilbage, hvis du kommer til at købe en App du fortryder købet af?
Fejlkøb
For mig startede det hele med at jeg gerne ville se fjernsyn på min iPhone. Jeg spurgte mig lidt omkring og fik svaret at det kunne jeg kun med en EYEtv løsning, så jeg gik ind og købe app’en med det samme. Det viste sig dog hurtigt at EYEtv er en hardware løsning med software ovenpå. Nu stod jeg og havde betalt DKK 30 for en app jeg ikke kunne bruge til noget. Jeg kontaktede Apple og har nu fået mine penge tilbage. Da jeg skrev på Twitter.com om min returnering af app’en , kom der en regn af kommentarer og spørgsmål om hvordan man gør. Derfor dette blog indlæg.
Sådan får du pengene tilbage i iTunes
Først og fremmest gælder det om at tage affære med det samme. Enhver nøl kommer ikke dig selv til gode. Tommelfingerreglen er at de kan refundere handler op til 90 dage gamle, men jo hurtigere du gør dit krav, jo mere sandsynligt virker det for Apple.
- Åben iTunes
- Gå ind i iTunes store
- Klik på dit navn i øverste højre hjørne
- Klik på knappen ‘Purchase history’
- Klik nederst på ‘Report a problem’
De køb der kan gøre noget ved, vil være listet øverst, og resten kan slet ikke vælges. - Vælg den App du ikke ønsker.
Nu skal du forklare hvorfor du ikke ønsker App’en alligevel. Her er der generelt en god idé at skrive et par fornuftige or omkring hvorfor du gerne vil ophæve købet.
Det var egentlig det. Der vil i de følgende dage komme service mails fra Apple, om modtagelse og om du har fået penge retur. Vær tålmodig, hvis Apple ikke lige reagerer med det samme, og hold dig fra at være obskøn. Apple medarbejdere har ret til at undlade dialog med brovtne kunder.
Det er som regel ikke nok at du ikke kunne lide app’en, for at få pengene tilbage. I mit tilfælde var app’en afhængig af 3. parts hardware, som jeg ikke her.
Hej Jens,
Rart at se der kunne komme noget godt ud af det. En lille bemærkning, hvis man trykker på de små pile i bunden af “Purchase History”, så kommer man ind til en side hvor man faktisk godt kan rapportere et problem med sit køb og på den måde muligvis være heldig at få pengene tilbage for sit (fejl)køb 🙂
Hej Stephan
Tak for din feedback. Ja det er sandt at man også kan gå længere tilbage, men så tror jeg ikke at man har lige så stor chance for at få pengene tilbage. Jeg har dog ikke efterprøvet det.
Hej.
Jeg har forsøgt som i din video at lave en “report a problem” osv. for at få 150,- retur, men hver gang jeg klikker på Report a Problem, kommer jeg over på iTunes Support siden på Apple.com, hvor man ikke kan gøre noget.
Hvorfor mon denne forskel her og ikke hos dig?